Scroll To Top

Zwitsers Hooggerechtshof in Lindt vs. Lidl: nageaapte chocoladehaas moet verdwijnen uit de schappen van supermarkt

 Lindt vs. Lid

Links: de chocoladehaas van Lindt, rechts: de door Lidl verkocht chocolade haas

Lindt staat bekend om drie dingen: uitstekende chocola, iconische gouden chocoladehazen en (cross-border) merkenrecht-procedures.

Met haar meest recente procedure bleef de haas van Lindt in zijn natuurlijke habitat: Zwitserland. De Zwitserse Lidl verkocht namelijk een gouden chocoladehaas die opvallend veel leek op de klassieker van Lindt. De kleur, de houding, de opvallende strik met het hangertje: alle bestanddelen leken aanwezig, zij het dat de door Lidl verkochte haas was voorzien van een Favorina-etiket en zijn strik niet rood maar geel was. 

Lindt vorderde in 2018, op basis van haar 3D-merk (een Lindt Gold Bunny in zwart-wit), een verbod op het maken van reclame voor -, de verkoop en distributie van de hazen van Lidl (in gouden kleur of anderszins) en vernietiging van de paashazen-voorraad.  

Waar Lindt bij het handelsrechtbank te Aargau nog in het stof beet, oordeelde het Zwitserse Federale Hooggerechtshof onlangs (uitspraak 30 augustus 2022: 4A_587/2021 30.08.2022 - Tribunal fédéral (bger.ch)) op basis van de resultaten van een door Lindt overgelegd marktonderzoek dat de vorm van de Lindt Gold Bunny, ongeacht de kleur, door het gebruik is ‘ingeburgerd’ als merk. 

Ter zake van paashaas van Lidl overwoog het Hooggerechtshof dat er sprake was van gevaar voor verwarring met het 3D-merk van Lindt. Dit verwarringsgevaar werd, anders dan gesteld door Lidl, niet weggenomen door het afwijkende etiket (‘Favorina’). De gemiddeld oplettende consument zal in het geval van levensmiddelen niet de etiketten lezen, maar vooral keuzes maken op basis van de vorm en andere kenmerken, aldus het Hooggerechtshof. De vorderingen van Lindt & Sprüngli werden dus toegewezen.  

Het is een belangrijke overwinning voor Lindt in een merkenrecht-klimaat waarin de bescherming van vormmerken een langzame dood lijkt te sterven, althans alleen nog lijkt te zijn weggelegd voor de happy few (Toblerone, Coca Cola). De chocoladehaas van Lindt mag zich nu, in ieder geval in Zwitserland – m.i. terecht - bij dit rijtje voegen. 

Intussen zal Lidl de huidige voorraad paashazen moeten smelten ((78) de heideroosjes-ze smelten de paashaas - YouTube) en goed moeten gaan nadenken over het Paasaanbod voor 2023.  

Zie ook:

Auteur: Corstiaan Kan
Datum: 11 oktober 2022