Scroll To Top

Toblerone neemt gedwongen afscheid van Matterhorn op verpakking

 Toblerone neemt gedwongen afscheid van Matterhorn op verpakking

Bron: Toblerone - Wikipedia

De chocola van Toblerone is onlosmakelijk verbonden met de meest fotogenieke Europese berg: de Matterhorn. Al ruim 50 jaar wordt de berg weergegeven op de bekende en opvallende verpakking van de chocoladefabrikant. 

Binnenkort zal hier verandering in komen; Toblerone besloot een deel van haar productieactiviteiten te verplaatsten naar Slowakije en mag daarom volgens Zwitserse wetgeving niet langer een Zwitsers nationaal symbool gebruiken ter onderscheiding van haar producten (Matterhorn moet van Toblerone-verpakking af, reep is niet meer Zwitsers genoeg (nos.nl)).

In Zwitserland geldt sinds 2017 de zogenoemde ‘Swissness act”, die met betrekking tot voedingsproducten bepaalt dat minimaal 80% van de grondstoffen van een product uit Zwitserland moeten komen om een Zwitsers kenmerk of symbool aan het product te verbinden. Voor melk- en zuivelproducten – zoals Toblerone – moet dat zelfs 100% zijn (zie The new Swissness legislation: Stricter rules for “Made in Switzerland” - Kluwer Trademark Blog (kluweriplaw.com)). Bovendien moet de essentiële productie in het land zelf plaatsvinden.

Of het nu gaat om horloges, zakmessen, kaas of chocola: het Zwitserse merk staat garant voor ‘kwaliteit’ en ‘luxe’. Ook het Nederlandse familiebedrijf Swiss sense zal kunnen beamen dat Zwitserse boxsprings echt comfortabeler liggen (vgl.ECLI:NL:GHDHA:2014:2418, Gerechtshof Den Haag, 200.120.133-01 (rechtspraak.nl)). De gedachte achter de (strenge) Swissness Act is dat de Zwitserse oorsprong van een product een zeker internationaal aanzien heeft en dat niet al te vlug mag worden geprijkt met Zwitserse symbolen of andere herkomstaanduidingen. 

Toblerone zal het afscheid van de Matterhorn betreuren, maar de gevolgen van de strikte Zwitserse wetgeving ongetwijfeld hebben meegewogen bij haar keuze om activiteiten gedeeltelijk naar Bratislava te verplaatsen. Daarbij zal mogelijk ook hebben meegespeeld dat Toblerone haar reputatie – wellicht nog meer dan aan de Zwitserse herkomst - ontleent aan haar iconische en regelmatig ingeroepen ‘vormmerken’; de piramidevormige chocolade (volgens één van de twee ontstaansverhalen ook geïnspireerd door de Matterhorn: Toblerone (History, Pictures & Commercials) - Snack History) en de prisma-vormige, gele verpakking.

Toblerone zal voor wat betreft de nieuwe verpakking niet terugkeren naar de afbeelding van adelaar die eerder (voor 1970) gebruikt werd. De Matterhorn zal worden vervangen door een ‘generieke’ bergtop en daarnaast zullen designelementen van de oprichter worden toegevoegd, aldus de Amerikaanse multinational Mondelez, huidig eigenaar van Toblerone.  

Auteur: Corstiaan Kan
Datum: 8 maart 2023